perjantai 22. joulukuuta 2017

Hassen musiikki yllätti positiivisesti


22.12.2017 Johann Adolph Hassen ooppera Siroe, re di Persia Oldenburgisches Staatstheaterissa

Kaikki hyvä loppuu aikanaan - niin myös tämä joulun alle osunut Saksan-matkani. Mutta sen päätösnumero osoittautui oikein mainioksi ja musiikillisesti vetäväksi barokkioopperaksi. Siroe, re di Persia -oopperan esitys Oldenburgissa oli paikallisen Staatstheaterin ja De Nederlandse Reisoperan yhteistuotanto. Tämä opera seria on vuodelta 1733, mutta Oldenburgissa esitetty uudistettu versio kantaesitettiin Dresdenissä 1763. Tai oikeastaan käsiohjelma antaa tässä vähän virheellistä tietoa, sillä Dresdenin versiota on vielä lyhennetty merkittävästi tähän tuotantoon.

Kuulin ensimmäistä kertaa Johann Adolph Hassen (1699-1783) kokonaisen oopperan helmikuussa 2017, eli tämä oli minulle vasta toinen hänen 120:stä oopperastaan. Blogini julkaisu 1.3.2017 otsikolla Ensimmäinen kertani Hassen kanssa kertoo enemmän säveltäjän vaiheista. Löydät sen täältä: http://oopperaa.blogspot.fi/2017/03/ensimmainen-kertani-johann-adolph.html.

Mutta nyt takaisin Oldenburgiin: Orkesterin syvennys oli nostettu oopperan alkaessa ylös, joten soittajat ja kapellimestari olivat oivallisesti näkyvillä alkusoiton ajan. Hieno idea! Alkusoiton jälkeen muusikot laskettiin monttuunsa ja esitys näyttämöllä alkoi. Jakob Peters-Messerin ohjausta ei voi moittia liiallisesta vauhdikkuudesta tai mielikuvituksellisuudesta - enimmäkseen mentiin barokkioopperoille valitettavan tyypillisellä pönöttämisellä ja verkkaisuudella.

Itse en suuremmin perusta tällaisista ohjauksista, sillä ne ovat pitkästyttäviä. Mutta tällä kertaa Hassen loistava musiikki sekä orkesterin ja kapellimestari Thomas Bönischin erinomainen työskentely riittivät onneksi ylläpitämään vireystilaani. Lavastuksena oli näyttämökehysten lisäksi lähinnä sota-aiheisia esineitä ja projisointeja. Puvustus oli erikoinen sekoitus eri aikakausia ja tyylejä. Näistä molemmista osioista vastasi Markus Meyer.

Oopperan solistit olivat yllättävän hyvätasoisia - heitä kaikkia todellakin kuunteli suurella nautinnolla. Siroe oli Nicholas Tamagna, Cosroe Philipp Kapeller, Medarse Yulia Sokolik, Emira oli Hagar Sharvit, Laodice Sooyeon Lee ja Arasse oli Martyna Cymerman.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti